Po decyzji Trybunału Konstytucyjnego, który uznał niektóre przepisy dotyczące podatku od nieruchomości za niekonstytucyjne, Ministerstwo Finansów przedstawiło nowy projekt zmian. Planowana nowelizacja ma wpływać na wszystkich podatników, bez względu na branżę, i mimo obietnic balansu między interesami organów a podatników, jest oceniana jako profiskalna.
Kluczowym elementem projektu jest załącznik do ustawy, który zawiera katalog budowli podlegających opodatkowaniu od wartości. Przykłady takich obiektów to wiaty, kontenery i zbiorniki, które będą opodatkowane niezależnie od ich rozmiaru czy sposobu wykonania.
Najistotniejszą zmianą jest powrót do koncepcji „całości techniczno-użytkowej”. Oznacza to, że budowle będą opodatkowane razem z instalacjami i urządzeniami, które zapewniają ich sprawność i umożliwiają realizację celów gospodarczych. Przykładem są transformatory i urządzenia rozdzielcze wraz z siecią elektroenergetyczną.
Zmienia się również definicja trwałego związku z gruntem, co może rozszerzyć zakres opodatkowania na obiekty przenośne. Prefabrykowane obiekty mogą zostać objęte podatkiem, jeśli są wykonane z użyciem wyrobów budowlanych.
Ostatecznie, niektóre obiekty, takie jak garaże wielostanowiskowe w budynkach mieszkalnych, mają być opodatkowane stawką preferencyjną jako część budynku.
Nowy projekt zmian przedstawiony przez Ministerstwo Finansów budzi kontrowersje ze względu na jego profiskalny charakter. Choć miał na celu zachowanie równowagi między interesami organów podatkowych a podatnikami, w rzeczywistości rozszerza definicje i zasady opodatkowania w sposób, który zwiększa obciążenia podatników.
Najbardziej problematycznym aspektem jest wprowadzenie szerokiego katalogu budowli oraz koncepcji „całości techniczno-użytkowej”, co wprowadza niepewność i może prowadzić do znacznego zwiększenia zakresu opodatkowania. Definicje są nieprecyzyjne i mogą być różnie interpretowane, co może skutkować sporami podatkowymi.
Zmiana definicji trwałego związku z gruntem oraz opodatkowanie prefabrykowanych obiektów sugerują, że nowe przepisy mogą być trudniejsze do zastosowania i bardziej kosztowne dla podatników.
Z jednej strony, preferencyjne opodatkowanie garaży wielostanowiskowych jest pozytywną zmianą, ale ogólny wpływ nowelizacji wydaje się być negatywny dla większości podatników. Proponowane zmiany wprowadzają więcej niepewności i mogą prowadzić do wzrostu obciążeń podatkowych, co jest niezgodne z obietnicą utrzymania balansu między interesami podatników a organami podatkowymi.