+48 77 458 08 27, +48 501 269 527 biuro@brmialik.com.pl

W związku z nadchodzącym obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), uprzejmie informujemy o kluczowych zmianach i rekomendacjach dotyczących zasad współpracy. Wdrożenie KSeF wymaga dostosowania procesów fakturowania oraz komunikacji między kontrahentami.

Kluczowe ustalenia dotyczące fakturowania

  • Metoda wystawiania faktur Faktury uznawane za prawidłowe i podlegające zapłacie to wyłącznie te wystawione zgodnie z przepisami, w tym przez KSeF.
  • Sposób doręczania e-faktur Faktury mogą być doręczane:
    • wyłącznie w KSeF,
    • w KSeF oraz dodatkowo poza systemem jako wizualizacja (np. PDF), przy czym wizualizacja bez kodów weryfikacyjnych nie będzie uznawana za dokument księgowy.
  • Załączniki do faktur Należy ustalić:
    • czy będą doręczane razem z fakturą,
    • sposób ich identyfikacji (np. przez numer KSeF ID),
    • powiązanie z konkretną fakturą.
  • Działanie w trybie offline Określenie procedur na wypadek braku dostępu do KSeF (np. awaria systemu, tryb offline24).
  • Termin doręczenia wizualizacji poza KSeF Maksymalnie 2 dni robocze od daty wystawienia faktury w KSeF.
  • Obowiązek przesłania faktury offline do KSeF Należy dochować ustawowych terminów przesłania faktury po przywróceniu dostępu.
  • Terminy płatności Należność uznaje się za wymagalną na podstawie prawidłowo wystawionej faktury w KSeF.
  • Zgłaszanie błędów Obowiązek informowania o nieprawidłowo wystawionych fakturach oraz przyczynach ich odrzucenia.

Dokumentacja i proces akceptacji

  • Akceptacja faktury przed jej wystawieniem Warto wdrożyć proces zatwierdzania obrazu faktury przed jej przesłaniem do KSeF.
  • Termin dostarczenia dokumentów źródłowych Dokumenty niezbędne do wystawienia faktury (np. protokoły, zestawienia, świadectwa) powinny być dostarczane najpóźniej do 5 dnia następnego miesiąca.
  • Faktury bazowe i korekty W przypadku opóźnień w dokumentacji możliwe jest wystawienie faktury bazowej, a następnie korekty „in plus” po otrzymaniu danych.

Dodatkowe rekomendacje

  • Komunikacja błędów i odrzuceń. Ustalenie sposobu kontaktu w przypadku błędów lub braku akceptacji faktury w KSeF.
  • Powiązanie załączników z fakturą. Załączniki powinny zawierać co najmniej numer KSeF faktury, której dotyczą.
  • Dodatkowe dane na fakturze.Możliwość umieszczania dodatkowych informacji ułatwiających identyfikację kontrahenta lub transakcji.
  • Awaria systemu KSeF .Określenie procedury informowania o braku dostępności do KSeF i ewentualnym wstrzymaniu wystawiania faktur.